Aktualności

Blog jest aktualizowany rzadko, ponieważ nieczęsto bywam w Warszawie. Ale czasem coś wrzucę.

niedziela, 19 października 2008

====== Bokiem do Stalowej... ======

Okolica Stalowej sprawia wrażenie ustawionej bokiem do osi ulicy. Większosć podwórek jest długa i miast dwóch małych studni posiada jedno długie podwórko. Przynajmniej w części blisko pętli tramwaju 32. Można się nim wybrać na całkiem miłą wycieczkę po okolicy. 
Na pierwszym zdjęciach widoczny jest spory plac, który tuż po wojnie  zajmowały niskie budynki, najprawdopodobniej po wojnie zostały rozebrane, widoczne są jednak na planie z 1945r.
Na zdjęciu lotniczym z 2005 nie ma po nich śladu
Przed wojną planowano tamtędy przebić ulicę do Strzeleckiej (jest jakaś planowana ulica na mapach z 1939r), ale wszystko zostało urbanistycznie po staremu, czyli nijak.
Idąc dalej na zachód można odwiedzić ciekawą dziurę między kamienicami, gdzie są malunki kwiatków.
Dla mnie idealny plac zabaw, zwłaszcza że że drugiej strony wygląda tak:

Zdjecia lotnicze "pożyczone" z mojej ulubionej porónywrki mapowej ORTOFOMAPY
Działa pod IE, do Firefoxa czy innych przeglądarek trza wgrać plugin. Stąd.

2 komentarze:

lavinka pisze...

dodano: 09 listopada 2009 15:40

GTWB znam i mimo wszystko najchętniej zaglądam do Ciebie. Towarzyszę Twojemu "foceniu" już od ponad roku, tylko jakoś do tej pory nie miałem natchnienia do komentowania :-). Kiedyś chciałem nawet założyć podobny bloog, ale doszedłem do wniosku, że brak czasu nie pozwoli mi na utrzymanie przyzwoitego poziomu. Poza tym nie uważam się za szczególnie uzdolnionego "fotograficznie". Ostatecznie zadowoliłem się założeniem konta na deviantART. Jeżeli masz ochotę zapraszam na http://wisien.deviantart.com. Przy okazji zobaczysz jak wyglądam, ciekawe czy tak sobie mnie wyobrażałaś. :-)

nick Wisien
dodano: 09 listopada 2009 15:14

W kwestii pasjonatów polecam gtwb.org Można tam wyszukać wielu ciekawych ludzi piszących o Warszawie dużo profesjonalniej ode mnie.
Większość z nich jet też tu w blogrollu,ale na gtwb chyba ich łatwiej wynaleźć. Zresztą jak wolisz. :) Na GTWB nie wszyscy piszą o Warszawie, ale spora część :)

nick lavinka
dodano: 09 listopada 2009 14:59

Cieszę się, że tak traktujesz moje komentarze.
Dodam w takim razie jeszcze kilka szczegółów na tema Bazaru Pachulskiego. Te "niskie budynki" widoczne na zdjęciu z 1945 roku to budki targowe (jarmarczne - jak kto woli). Na zdjęciu tym widać jeszcze niewielki budynek (bliżej ul. Stalowej - obecnie nie istniejący), pełnił on funkcję jatek. Przed II WŚ było to targowisko głównie spożywcze. Od roku 1945 zmienił się asortyment, zaczęto handlować różnego rodzaju starzyzną, sprzedawano też gołębie. Bazar ten dotrwał do roku 1970. Obecnie tradycje bazarowe tego miejsca są w nikłym stopniu kontynuowane. W dni targowe (wtorek, piątek) po drugiej stronie ul. Strzeleckiej (na pierwszym zdjęciu po lewej stronie widoczne są dwa drzewa, bliżej małe, dalej w tle duże) na małym placyku, obok dużego drzewa ustawiają się handlarze. Pięciu, sześciu, czasami tylko dwóch, i jak za starych czasów można kupić owoce, warzywa. Dodam jeszcze, że kompleks tych budynków, jest unikatem na skalę europejską.
A ludzie i domy - przykre to ale nic na to nie poradzimy, że opuszczają nas i jedni i drudzy. A dzięki takim pasjonatom jak Ty pozostanie po nich więcej śladów, choćby na fotografiach.
Pozdrowienia

nick Wisien
dodano: 09 listopada 2009 14:32

Nie odbieram Twoich komentarzy jako pouczania, czasem na blogu coś źle napisałam i chętnie przedyskutowywałam wszelkie poprawki :) Tylko niektóre "błędy" bywają zamierzone, ale i bywa - kłócę się do upadłego, tak jak w przypadku gazowych latarni na Starych Bielanach, które w żadnym wypadku nie są zabytkowe, a wielu ludzi tak sądzi :)
O tym,że ze Stalowej zniknęło kilka budynków - wiem o tyle,że ze Stalowej pochodzi rodzina mojego ojca i właśnie w jednym z tych budynków mieszkali (niestety nie pamiętam numeru, a ostatnia osoba która go pamiętała umarła na początku tego roku).

nick lavinka
dodano: 09 listopada 2009 13:55

No i mamy Bazar Pachulskiego. Małe sprostowanie - jest to jedyne takie podwórze (ciągnące się do ul. Strzeleckiej) po stronie nieparzystej ul. Stalowej. Po stronie parzystej (Stalowa - Mała, Stalowa - Wileńska, Stalowa- Równa) jeszcze do niedawna, nie było takich. Te, które są, powstały w wyniku likwidacji kilku budynków pomiędzy ul.Stalową i ul.Równą.
Tak i "innej beczki" - proszę abyś nie odebrała moich komentarzy jako pouczania, wymądrzania etc. To miejsca bardzo dla mnie ważne i moim celem jest przybliżenie ich historii.
Pozdrowienia
Ps. Podziwiam Twoją pasję w wynajdowaniu i dokumentowaniu ciekawych miejsc Warszawy.

nick Wisien

lavinka pisze...

dodano: 22 października 2008 21:57

Roztku tego dnia była awaria komci, jeśli tu coś pisałeś to musisz napisać jeszcze raz. Moje komentarze też się nie zapisały :/

nick jaladet

blog: warszavka.bloog.pl
dodano: 22 października 2008 9:33

Wykasowałaś komentarze?

nick roztoczanski

blog: a01.blox.pl/html
dodano: 20 października 2008 10:56

@Grycela; chyba wszytskie blogi są pisane z pasją,ja nie znam innych :) I hura chodząkomcie, dodaję wpis na akcję GTWb ;)

nick lavinka
dodano: 20 października 2008 10:14

Jakiś mam dzisiaj dzień dziękczynny, więc i tu dam upust swojej wdzięczności. Za co? A za to, że to chyba dzięki Tobie Lavinka (no przyznaj się proszę, chcę znać "winnego") trafiłam na fotoblogi z pasją, w tym Twój.

nick grycela

Prześlij komentarz