Aktualności

Blog jest aktualizowany rzadko, ponieważ nieczęsto bywam w Warszawie. Ale czasem coś wrzucę.

wtorek, 27 maja 2008

===== Noc Muzeów cz. II i pół =====

I pół, bo misie były jakby pierwszą połówką drugiej części. Uwielbiam dizajnerskie pomysły i takimże bło umieszczenie ławeczek-szezlongów w każdej większej sali. Po jednym na piętrze. Gdyby nie tłum przewijający się - można było na każdym siedzieć i wpatrywać się w fotografie... a było w co sie wpatrywać.... szkoda,że w Zachecie nigdy nie ma takich...

“Mug - Shots Miasto Cieni - fotografia policyjna z początków XX wieku, Sydney, Australia”
Strona galerii z wystawą: LINK

Cytat ze strony galerii:

Pod koniec lat osiemdziesiątych XX w. z zalanych powodzią magazynów policyjnych w Lidcombe na przedmieściach Sydney wydobyto kilka ton negatywów. Ich uporządkowaniem zajął się Peter Doyle, kurator Muzeum Wymiaru Sprawiedliwości w Sydney, autor powieści kryminalnych. Przez trzy lata wertował setki tysięcy fotografii, układał je w porządku chronologicznym, rekonstruował historie ludzi, których przedstawiały oraz nazwiska fotografów, których były dziełem.
Policyjne zdjęcia z Lidcombe przedstawiają złodziei, oszustów, prostytutki, morderców, handlarzy narkotyków, stręczycieli, paserów, szulerów. Powstały w latach 1912 – 1948 r.  w Sydney.
Zagadką, której prawdopodobnie nigdy nie uda się rozstrzygnąć jest tożsamość autorów poszczególnych zdjęć. O twórcach „mug-shotów” z lat 1912 – 1930 nie wiadomo nic. Być może była to jedna osoba, być może było ich kilka. Tylko niektóre fotografie wykonane po 1940 roku znaleziono w oryginalnych opakowaniach, opatrzonych datą wykonania i nazwiskiem autora.
Oryginalne „mug shoty” wykonano na płytach szklanych wielkości 4x5 i 5x7 cala, każdy opatrzono inskrypcją wydrapaną nad głową portretowanego. Zawiera ona zazwyczaj pierwszą literę jego imienia, nazwisko, numer fotografii, ewentualnie informacje dodatkowe – jak w wypadku Thomasa Bede: „ten mężczyzna odmówił otworzenia oczu”.
W formie wystawy zdjęcia z Lidcombe można było zobaczyć po raz pierwszy w listopadzie 2005 roku w Muzeum Wymiaru Sprawiedliwości w Sydney. Wystawa nosiła tytuł: „Miasto cieni: chaos i zbrodnie w dzielnicach biedoty, 1912-1948”, a jej organizatorami byli kuratorzy Muzeum: Peter Doyle oraz Caleb Williams. Wystawa w Sydney zakończyła się w lutym 2007 roku.
Do Polski „mug-shoty” trafiły dzięki nowej edycji magazynu fotograficzno – publicystycznego Pozytyw. Szesnaście z nich opublikowano w pilotażowym numerze magazynu, którego tematem wiodącym jest pojęcie tożsamości, trzydzieści trzy prezentowane są w Yours Gallery.
Warszawska wystawa „mug-shotów” jest zupełnie inna niż ta, która odbyła się w Sydney. Z kolekcji 300 zdjeć na wystawę zostały wybrane tylko portrety.
Opowiadają o ludziach w sposób tak precyzyjny, a jednocześnie powściągliwy, że charakter i tożsamość poszczególnych bohaterów stają się czymś namacalnym, czytelnym i oczywistym. Czas i miejsce przestają mieć znaczenie.
Ta wystawa jest historią o ludzkiej indywidualności w najczystszej, najbardziej porażającej formie.





1 komentarze:

lavinka pisze...


dodano: 29 maja 2008 12:16

W swoim pokoiku paneli bym nie zrobiła. Po moim trupie (głównie z powodu przyciągania kurzu na który jestem uczulona).

nick lavinka
dodano: 29 maja 2008 11:28

A już myślałam, że prezentujesz SWÓJ pokoik :)))

nick przewodnikpokrakowie

blog: www.przewodnikpokrakowie.photoblog.pl
dodano: 29 maja 2008 8:22

Bardzo smutna jest ta wystawa, ale spanko - oglądadełko fajne. Ja dziś na cmentarz do Buska zapraszam.

nick hanula1950

blog: hanula1950.blox.pl
dodano: 28 maja 2008 13:53

Wiesz, ja byłam po raz pierwszy. Też mi wcześniej było nie po drodze. Jakoś się fartownie udało,że akurat wtedy miałam luźniej z robotą...

nick lavinka
dodano: 28 maja 2008 13:44

Szkoda że noc muzeów jest tylko raz w roku, ja mam jakieś szczęście, że zawsze w ten czas, zawsze gdzieś indziej wybędę, a potem pozostaje mi jedynie czytanie relacji z tej nietypowej nocy;)

nick Konread

blog: konread.blox.pl
dodano: 28 maja 2008 10:31

Fajna wystawa, że też nic nie wiedziałam. ;)

nick karska
dodano: 28 maja 2008 9:17

Nie bój słonia, on był z tych lekko zapadających się :)

nick lavinka
dodano: 28 maja 2008 9:02

Fajny mebel, ale czuje, że mógłbym się z niego ześlizgnąć i walnąć pyskiem o podłogę :)

nick Robert

blog: www.beavis.blox.pl
dodano: 27 maja 2008 22:13

Tu jeszcze dało radę. W Zachęcie trzeba było bardziej kombinować :)

nick lavinka
dodano: 27 maja 2008 22:06

No właśnie, gdyby nie tłum w galerii.... Ja odwiedziłam te wystawę chyba w marcu jeszcze, wracałam kila razy bo tak bardzo mnie zaciekawiało. Ale to było w dzień powszedni...zawsze byłam sama i miałam sporo czasu na dokładne zajrzenie w oczy tego towarzystwa :)

nick Tukee

blog: wars.blox.pl/html

Prześlij komentarz