Aktualności

Blog jest aktualizowany rzadko, ponieważ nieczęsto bywam w Warszawie. Ale czasem coś wrzucę.

środa, 14 listopada 2007

===== Kościół co nie dał się minom... =====

Historia cokolwiek ciekawa, a więc i godna opowiedzenia. Cytuję opis ze strony e.warszawa.com
Ale od początku...
Kościół Zbawiciela
"Strzeliste wieże kościoła Zbawiciela widoczne są z prawie każdego miejsca ulicy Marszałkowskiej, mimo że w czasach PRL chciano je zasłonić wysokimi gmachami MDM na pl. Konstytucji. Kościół został wzniesiony przed I wojną światową według projektu trójki architektów - Dziekońskiego, Panczakiewicza oraz Żychiewicza (mój dopisek:konkurs na projekt kościoła wygrał kto inny). Idea jego powstania sięga roku 1900, kiedy to warszawiacy zapragnęli świątyni jubileuszowej jako wotum wdzięczności za dzieło zbawienia i odkupienia ludzkości. Kościół powstał jednak dopiero w 1927 roku jako mieszanka różnych stylów - baroku, gotyku oraz renesansu. Na początku II wojny światowej spłonęła wieża i sygnatura, a po upadku powstania warszawskiego hitlerowcy próbowali wysadzić kościół. Silna konstrukcja budowli wytrzymała wybuch min, a po wojnie od razu przystąpiono do odbudowy świątyni."
A z innych ciekawostek: czasem można spotkać tam imć pana Giertycha :)



1 komentarze:

lavinka pisze...

dodano: 18 listopada 2007 23:13

Wiem, znam to zdjęcie.... to dla mnie symbol wszystkich zniszczeń wojennych....

nick lavinka
dodano: 18 listopada 2007 21:30

Plac Zbawiciela jest świetny. Prawdziwa miejska zabudowa (chociaż mam mieszane uczucia co do socrealizmu).

Jest też takie zdjęcie terenu dawnego getta tuż po wojnie - w morzu zniszczenia został tylko kościół przy ul. Nowolipki...

nick tomasz_mos

blog: naszlaku1.blox.pl
dodano: 18 listopada 2007 16:33

Rafalala to ma blisko z teatru :) ale nigdy nie spotkałam :)

nick lavinka
dodano: 16 listopada 2007 20:45

okolice placu zbawiciela, konstytucji i dawnego mdm to jedne z moich ulubionych w warszawie. jak już se kupie cyfrówkę jaką to też będę uwieczniać. :)

nick hxx
dodano: 15 listopada 2007 19:13

mój ulubiony placyk - a Giertycha nie widziałem, widziałem za to tam Rafalalę, które też często tędy pomyka - fajna z nich by była para :)

nick salq

blog: www.bezzadecia.blox.pl
dodano: 14 listopada 2007 17:10

@ rubeus: Sama kamienica ok, tylko ten szklany pylon po środku wydaje mi sie zbyt sztuczny. Wolałabym by go nie było. A drzewko nieźle podpatrzyłeś :)

p.s.uwaga dla linkujących i klikających w link. Czasem program w linki wstawia spacje (chyba jakaś ochrona przeciwspamowa), więc po skopiowaniu adresu, z jego treści trzeba wywalić spację(tu przed literką P)

nick lavinka
dodano: 14 listopada 2007 14:19

A w pobliżu drzewko rośnie sobie na dachu kamienicy.

http://fotoforum.gazeta.pl/photo/0/hd/hh/x6xe/ PbsenXV0ib7vHo6hfX.jpg

nick rubeus

blog: rubeus.eu
dodano: 14 listopada 2007 14:15

@lavinka -> co do biuowca-kamienicy. Akurat mi się podoba.

nick rubeus

blog: rubeus.eu
dodano: 14 listopada 2007 14:08

@lavinka -> co do biuowca-kamienicy. Akurat mi się podoba.

nick rubeus

blog: rubeus.eu
dodano: 14 listopada 2007 12:52

@ przewodniczka: Na przeciwko stoi kamienica przerobiona na biurowiec(a raczej biurowiec w kształcie kamienicy). Tylko górę ma ze szkła(niezbyt udaną).

@John: El trudno przekabacić, mnie również. Każda robi zdjęcia po swojemu :)

@Kazu: Święta racja. Może i ten kapytalyzm jakoś przeżyjemy :)

@Hanula: To Ci się kościół na chrzest trafił :) Musisz mieć mnóstwo pięknych wspomnień :)

nick lavinka
dodano: 14 listopada 2007 10:38

Czekaj, czekaj, bo ja ze wsi - czy tam po drugiej stronie ulicy jest może jakiś niebieski biurowiec? w sensie ze szkła?


Albo coś pomieszałam :)

nick przewodnikpokrakowie

blog: www.przewodnikpokrakowie.photoblog.pl
dodano: 14 listopada 2007 10:27

Bardzo ładnie pokazana architektura (chyba to nie podpowiedź mamy?) - robi wrażenie!
...ale reklamy mi się nie podobają...

nick John

blog: jarudy.bloog.pl
dodano: 14 listopada 2007 10:24

Ciekawe i fajne fotki.

nick JeGo

blog: jegofoto.bloog.pl
dodano: 14 listopada 2007 9:43

Ten kościół jest jak cała Warszawa - tylu próbowało go zniszczyć, a on wciąż stoi...

nick Kazu78

blog: warszawa78.blox.pl
dodano: 14 listopada 2007 9:36

Jako dziecko na Litewskiej mieszkałam. W tym kościele Zbawiciela byłam chrzczona, komunię i bierzmowanie miałam. Rodzice brali w nim ślub. Uwielbiam go.

nick hanula1950

Prześlij komentarz