Nędzne resztki. To naprawdę granda, że dopuszczono do tego. Stan woła o pomstę do nieba. Że rozpoczęła się rozbiórka, że go nie odbudowano... ostatnio się palił i mieszkają w nim bezdomni. Od frontu kontener na gruz i śmieci, także parking. Skup Złomu chyba wyniósł się na przeciwko do baraku, ale napis reklamowy został. Ja naprawdę nie wiem, za co dostaje kasę warszawski konserwator zabytków. I nie rozumiem, dlaczego w narodzie nie ma żadnego szacunku dla architektury. Pewnie pochodna wykształcenia, gdzie w kółko tylko powstania i powstania, ale szacunku do czegokolwiek poza godłem się nie uświadczy... :(
No ale umówmy się, okolica nawet przed wojną nie należała do wystrzałowych, sam dworzec też nie miał szczęścia do podróżnych. Ot, ściana wschodnia ;)
Zdjęć ze środka nie ma, bo wchodząc omal nie rozdeptałam bezdomnego, trochę się przez to wystraszyłam (był siarczysty mróz i bałam się, że to może już trup) i sobie poszłam.
Oraz bonusy.
Pierwszy to zamurowany już tunel techniczny. Podobny jest na Zachodniej, ale chyba bardziej dostępny. Parę lat temu były jeszcze metalowe drzwi i można było przez dziurę zajrzeć do środka. Teraz jest płot i mur.
A poza tym w okolicy zachował się ceglany budynek. Do czego służył? Dom dróżnika? Za duży... więc?
17 komentarze:
Stan tego dworca w sumie odzwierciedla stan PKP, więc mogą go śmiało eksponować jako wizytówkę.
Czytałem, że gdy oddawano do użytku budynek dworca, nikt nie pomyślał o tym, by ów posiadał toalety. Cóż.
Podobny tunel techniczny jest przy wjeździe na most Gdański. Kiedyś drzwi były zamknięte luźno -na łańcuchach i można było nawet się tam dostać, ale teraz są już solidnie zamknięte. Przynajmniej dowiedziałem czemu służy taka wnęka, bo do tej pory nie wiedziałem. ;)
Ten przed Gdańskim przegapiłam, z której strony?
Lavinko - Ale te dwie rzeczy (szanowanie godła, bo martyrologia oraz szanowanie zabytków) się nie wykluczają. To nie jest "albo albo".
To nie jest tak, że gdy Polacy zohydzą sobie godło, martyrologię i wszystkie symbole, to zaczną "dzięki temu" automatycznie dbać o zabytki.
A tak bajdełej - jak tak dalej będą wyburzać wszystko w czambuł w Łodzi, Wrocławiu, Gdańsku i na Górnym Śląsku, to jeszcze się okaże, że to w Warszawie jest najwięcej zabytków architektury postindustrialnej w Polsce ;)
Podobno, w czasie, gdy budowano dworzec Brzeski, wokół nie brakowało krzaków, a więc za ten brak toalet to odpowiadają ci, co okolice zabudowali ;)
Taki dowcip mi się przypomniał związany z tym miejscem: miejscowi sprzedawali przyjezdnym miejscówki siedzące i stojące ... w tramwajach dojeżdżających do dworca.
I jak tu nie kochać warszawiaków? :D
Eee.. chodziło mi o to https://ssl.panoramio.com/photo/10570698 , ale teraz widzę, że nie jest to tunel techniczny, tylko coś od kolejki. Sądząc z wyczytanego tekstu tory prowadziły od mostu Gdańskiego przez wał Golędzinowski do mostu Grota?
Jeśli kolejka to może tu była mijanka, albo droga i tory wąskotorówki. Ale w takim razie z drugiej strony powinno być to samo. Tylko dobudowano szosę, mogli zasypać.
@Hrabia_Piotr: Hrabio, mnie chodzi nie tyle o szacunek dla godła, a o sposób nauczania tego szacunku do godła. W efekcie nie mamy szacunku ani dla godła, ani dla zabytków. Tyle że godło Polak odróżni od niegodła, zabytek od niezabytku - niekoniecznie. Bo i skąd, jeśli nie ma bladego pojęcia, że każda ruina być nim może, tylko trzeba się zainteresować.
p.s. Jak sądzicie, z jakiego roku jest ceglany budynek obok? Bo że stary to na pewno, zastanawiam się tylko czy jeszcze XIX wiek, czy już XX. Jakoś nie mogę się doguglać.
Dworzec Wschodni Terespolski Brzeski ... obawiam się, że to ten obiekt wcześniej wyburzą, niż odbudują. W całej Polsce w ostatnich latach wyburzona bardzo dużo budynków o rodowodzie XIX wiecznym.
Takie prowizorki miewają fart. Łódzki dworzec wyburzyli i szlus, niby mają odbudowac w innym miejscu, ale to nie to samo. Ten, coś czuję, jeszcze postoi, podpierają go nowsze przybudówki z tyłu ;)
Taki sam los spotkał parowozownię vis-a-vis Dworca Wileńskiego. Teraz tam Lidl powstaje i osiedle "Nowa Wileńska". Na pewno będzie ogrodzone żeby pierwszopokoleniowym warsiawiakom ze wschodnich rejonów nikt miru domowego nie zakłócał.
"Nowa Wileńska"? O Kur... co za nazwa.
@ceglany budynek - ta linia kolejowa była zapewne także strategiczna gdyż wiodła m.in. do twierdzy Brzeskiej. Takie linie były też nadzorowane przez bataliony kolejowe. Tę konkretnie mógł nadzorować batalion z Jabłonnej (Legionowa) dla którego w 1892 wzniesiono tam koszary. Ten budynek datowałbym na ten okres mniej więcej.
Przejedzie po nim Trasa Świętokrzyska, budynek jest do wyburzenia. Takie władze miasta, tacy "konserwatorzy". Powinni odpowiadać karnie przed sądem za zbrodnie dokonane na Warszawie.
Prześlij komentarz