Aktualności

Blog jest aktualizowany rzadko, ponieważ nieczęsto bywam w Warszawie. Ale czasem coś wrzucę.

poniedziałek, 7 stycznia 2008

====== Zamach na Cerkiew! ======

Z gatunku: Kontrowersyjne pomniki i relikty Komunizmu na glebie polskiej :)
Zawsze jak patrzę na "Czterech Śpiących" zastanawia mnie czy kiedyś rzucający ożyje i pocisk(no własnie co to?nie granat, moździerz? neee...) trafi tam gdzie został skierowany?
Na początku zeszłego roku prawie go unicestwiono planując tam przystanek tramwajowy... na szczęście ucichło w tej sprawie. Zainteresowanych odsyłam do artykułu.





A z historii za ewarszawą : "Pomnik Braterstwa Broni wzniesiono na placu Wileńskim w 1945 roku. Przedstawia on żołnierzy polskich i radzieckich w natarciu i na warcie. Głównym autorem pomnika był rzeźbiarz Stanisław Momot. Na cokole znajduje się napis w języku polskim i rosyjskim: ”Towarzyszom broni, którzy oddali swe życie za wolność i niepodległość narodu polskiego pomnik ten wznieśli mieszkańcy Warszawy – 1945."

2 komentarze:

lavinka pisze...

dodano: 09 stycznia 2008 13:37

W zasadzie masz rację. Mnie się ten pomnik kojarzy podobnie jak Pałac Kultury, jest częścią mojej prywatnej orientacyjnej mapy Warszawy. Zresztą jeśli mamy zburzyć ten Pomnik.... to zburzmy przede wszystkim Cytadelę.... i pałac prezydencki... w końcu zbudował to nasz wschodni zaborca...

nick lavinka
dodano: 08 stycznia 2008 23:43

Na Pradze chyba nie ma ludzi którzy chcą zostawić ten pomnik, bo jest na chwałę ruskich , on po prostu jest, dla wielu od zawsze, jest ich wspomnieniem z dzieciństwa, po prostu czterech śpiących ;)

nick roztoczanski

blog: mojepstrykanie.blox.pl/html
dodano: 08 stycznia 2008 21:30

Froasiu, najprościej zobaczyć go jadącw kierunku Starówki tramwajem spod Placu Bankowego np.26 Wysiada się przystanek za "miśkami" przed zoo czyli na drugim przystanku za mostem. Tam łon jest :)

nick lavinka
dodano: 08 stycznia 2008 20:33

Tego pomnika to nigdy nie widziałam ...

nick froasia

blog: www.tedwie.blox.pl
dodano: 08 stycznia 2008 15:59

Chcesz czy nie to kawałek naszej historii Mef.

A w Centrum Wileńska bywałam częściej jak mieszkałam na Ząbkowskiej. Wrażenia estetyczne mam wymiotne. Sklepy też "żadne". Ogólnie dno.

nick lavinka
dodano: 08 stycznia 2008 14:46

już dawno powinni zdjąć ten pomnik. jest plan jak zmienić okolice dworca wileńskiego. całe szczęście nie ma już na nim tego radzieckiego siedliska gołębi :)

nick mef

blog: www.mef.fotolog.pl
dodano: 08 stycznia 2008 14:26

jak byłem kurdupelek zawsze się zastanawiałem, gdzie ten pomnik czterech śpiących jest... potem myślałem, że chodzi o czterech pancernych i może gdzieś koło telewizji ? opiero tato mnie uświadomił, że to na Pradze... Cerkiew obok jest bardzo ładna, to chyba najładniejszy zabytek w tej dzielnicy...niestety nie zapuszczam się tam a w centrum Wileńska byłem raz (słownie raz)

nick Robert

blog: www.beavis.blox.pl
dodano: 08 stycznia 2008 13:26

Ten pomnik stoi tam tak dawno,że wszyscy się przyzwyczaili. Skoro Prażanie nie życzyli sobie usunięcia pomnika to należy tę wolę uszanować.
Zresztą trendy antykomunistyczne nie są już tak popularne jak kiedyś.... nawet wręcz odwrotnie...

nick lavinka
dodano: 08 stycznia 2008 13:13

Kobiety. Trochę techniki i się gubią ;) Potem nie wiedzą jak odpowiadać na zaczepki ;)

W Gdyni zdążono na czas, ale w Toruniu już mieli problemy z likwidacją pomnika. Wiele jest podobnych w mniejszych miejscowościach, ale to już u mnie było.

nick slawnw

lavinka pisze...

dodano: 08 stycznia 2008 11:56

Witam!To granat zaczepny,...a sołdat naprawdę celuje w cerkiew,...dooooobre,.. ;))) a co do pomników "wdzięczności",...w Gdyni zaraz po zmianach,zdjęto "Nataszę"(taka baba uzbrojona po zęby ze sztandarem jedynie słusznym)razem z wysokim,górującym nad miastem cokołem i.... przeniesiono na cmentarz wojskowy(bez cokołu),gdzie stoi sobie pośród drzew,w części gdzie są pochowani sowieci,.. oni mają Nataszę,miasto pozbyło się dziwnego,obcego pomnika.... to chyba bardzo dobre rozwiązanie.Pozdrawiam

nick facet

blog: 6579.blog.onet.pl
dodano: 08 stycznia 2008 11:37

Dzięki Schwefel za wyjaśnienie :)

nick lavinka
dodano: 08 stycznia 2008 11:27

Nie ma to jak wizyta fachowca - i już wiemy, co to za PUSZKA :)

nick przewodnikpokrakowie

blog: www.przewodnikpokrakowie.photoblog.pl
dodano: 08 stycznia 2008 11:04

Tja, pomnik obserwatorów Powstania Warszawskiego. Ale niech sobie stoi, jest charakterystyczny i nie wyobrażam sobie tamtego miejsca bez niego.

nick Kazu78

blog: warszawa78.blox.pl
dodano: 08 stycznia 2008 6:18

Mnie ten pomnik nie przeszkadza. Zrośnięty jest z miastem, niech stoi. A w tej cerkwii to nawet kiedyś byłam. Kiedy żyły siostry taty na DW często bywałam. Teraz przeważnie jak podróżuję to wsiadam na Centralnym.

nick hanula1950

blog: hanula1950.blox.pl
dodano: 08 stycznia 2008 1:53

To jest granat ręczny zaczepny o symbolu RGD-33, używany przez Armię Czerwoną podczas II WŚ. Oprócz tego dwóch żołnierzy dzierży popularne "Pepesze" z magazynkiem kołowym.

nick schwefel

blog: schwefel.fotolog.pl

Prześlij komentarz