Aktualności

Blog jest aktualizowany rzadko, ponieważ nieczęsto bywam w Warszawie. Ale czasem coś wrzucę.

środa, 20 lutego 2008

== GTWB-4 akcja:H20-Wyprawa w poszukiwaniu zaginionego stawu ==

Jak wieść gminna niesie, w okolicy wsi Wawrzyszew znajdowały się trzy duże stawy zwane stawami Brustmana. Podczas likwidacji wsi i budowy blokowiska w latach 70tych jeden ze stawów został zasypany, a woda odpływająca z niego ujęta w podziemną betonową rurę i odprowadzona w kierunku lasu Bielańskiego, gdzie sezonowo pojawia się do dziś. Wszystkie trzy stawy widać jeszcze na planach z 1939r:
Przy okazji akcji Grupy Trzymającej Warszawskie blogi postanowiłam prześledzić zdjęcia lotnicze i stare plany w poszukiwaniu lokalizacji owego legendarnego stawu, który pamięta jeszcze z młodości mać moja znana wam na necie jako EL, bądź el1001. Wyprawę rozpoczęłam od istniejącego już stawu Brustmana nr 1, który to całkowicie zasiedlony jest przez kaczki.(1).
Staw połączony jest z prostokątny stawem nr2 niewielkim kanałem(2).
Niedaleko, bardziej na wschód znajdują się naturalne stawiki, chyba już bez nazwy. By woda z nich nie odpłynęła są tam specjalne tamy, które tylko w przypadku nadmiaru wody odprowadzają ją do pobliskich kanałków(3). Tam tez są kaczki.
Można powiedzieć taka wawrzyszewska Wenecja. Woda jest tam na wiosnę i na jesieni po obfitych deszczach. W okolicy jest też pomnik przyrody, a raczej jego resztki... Udałam się wyschniętym tymczasowo kanałem w kierunku mostka(4)... Mostków Ci u nas dostatek :)
Potem okrążywszy niewielką górkę dotarłam do drugiego stawu Brustmana(5). A tam też mostek
Latem na obu stawach plumkają wesoło fontanny. Ale to nie koniec wyprawy wszak ostał się nam trzeci staw... choć już bez wody.... Znaleźć go można dość łatwo... dziś na jego terenie znajdują się boiska przy szkole podstawowej nr 209, przy ulicy Wolumen, za przedszkolem.(6)
Rolę wody pełni tym razem szafirowy śnieg. A tu oto zdjęcie lotnicze z 1945r oraz trasa na zdjęciu z 2005r. Materiały pochodzą z internetowej ortofomapy: LINK. Uwaga, trzeba pobrać plugin. Na Ffie mi nie działa... lepiej chwilowo przesiąść się na starą Mozillę lub IE.
Pozostałe relacje będu TU (link będzie jak się doda)

3 komentarze:

lavinka pisze...

dodano: 15 września 2008 19:42

bardzo fajny artykul . gratki

nick bolom
dodano: 13 lipca 2008 1:18

Oj to dawne dzieje... Wolumen to jednak był kiedyś targ warzywny i nadal takim pozostał we wtorki i piątki, choć w inne dni tygodnia też bywają. Potem w niedzielę zaczęła się giełda elektroniczna i to ona zabiła bazar. Zaczęły się ciemne mafijne interesy... pobudowały się straszące do dziś budy... tylko mi koni żal... kiedyś się je karmiło jabłkami... w latach 90tych zastąpiły je żuki i nyski... a teraz... szkoda słów...

nick lavinka
dodano: 12 lipca 2008 4:02

Moja siostra mi tez wspominala o tym sloniu! Slyszala o tym jak byla mala ... super historia..
A co sadzisz o blodu na temat bazaru Wolumen? W piatki sprzedawali tam fajne rzeczy - stare zegarki, sztuce, jakis zlom.

nick Michal R
dodano: 11 lipca 2008 0:18

Wypytałam dokładniej madre o tego słonia. Ponoć wcale nie był z blachy tylko z polakierowanej dykty czy sklejki. Niestety nie zna okoliczności jego zaginięcia. Koloru był szaroniebieskiego i był wyższy od człowieka.
Ja mieszkałam i nadal mieszkam na Dantego, blisko Wolumenu, nieco dalej od stawów. Kamery nie kojarzę zupełnie...

nick lavinka
dodano: 10 lipca 2008 1:32

Slonia nie znalezli podczas rekultywacji stawów. Czytalem na necie ze wody calej nie zpuscili ze stawow. Moze nadal ten slon tam gdzies jest.

Druga legenda na temat stawow to Sum zwany Liberator (Profesor).
Duzo slyszalem o nim jak lapalem ryby na "kwadracie". Ktos zlapal 30 kilowego suma na wisle po czym wpuscil go do Stawow. To bylo w latach 94-97.. Ja w to zabardzo nie wierzylem do kiedy zobaczylem z moim znajomym olbrzymiego suma ktory przeplywal przy brzegu na kwadracie.
Kiedys tez moj znajomy mowil mi ze widzial jak ten sum podobno atakowal male kaczki.

Pamietacie "Kamere" ktora nawijala na temat kaczeg ze swojego balkonu na ul Balizaka?

Lavinka - gdzie ty mieszkalas?
Ja mieszkalem kiedys na Tolstoja 1
pozdrawiam

P.S. Duzy byl ten slon?

nick Michal R
dodano: 10 lipca 2008 0:00

Niemożliwe, znaleźliby słonia przy okazji rekultywacji stawów, kilka lat temu. Pamięta go moja mama. Prawdopodobnie został wywieziony na jakieś złomowisko...

nick lavinka
dodano: 09 lipca 2008 21:26

Legenda glosi ze na dnie jednego ze stawow znajduje sie legendarny blaszany slon ktory zostal ukradziony z lasu bielanskiego.
Policja mowila ze wszytkie slady wskazuja na stawy Brustmana..

To hostoria ktora znaja najstarsi wedkarze .

Nigdy tego slonia nie odnalezli.

Michal R.

nick Michal R

lavinka pisze...

dodano: 07 marca 2008 19:59

Stawów Ci u nas na Bielanach i Żoliborzu dostatek i tych które były i są, a pamięta ktoś stawik przy Broniewskiego, w miejscu gdzie obecnie biegnie trasa AK?

nick konread

blog: konread.blox.pl
dodano: 05 marca 2008 9:37

i dla mnie okolica znajoma - mieszkam nieopodal, po drugiej stronie cmentarza. pozdrowienia z drugiej połowy wawrzyszewa :)

nick noijaktunierobic

blog: www.noijaktunierobic.blox.pl
dodano: 22 lutego 2008 8:06

Hej Lavinko!
Jak byś chciała kiedys ze mna pozwiedzac Pragę z aparatem to ja bardzo chętnie. Mój mail w razie czego: varsovie@wp.pl A te okolice tez ja znam. Mój kolega tu wędkował.
Pozdrawiam Vojtek z Żoliborza

nick Vojtek

blog: www.zoliborz.bloog.pl
dodano: 21 lutego 2008 13:28

Bagienny masz ptasią grypę? ;-P

nick lavinka
dodano: 21 lutego 2008 8:22

kwa kwa

nick bagienny
dodano: 21 lutego 2008 0:33

W takim razie zrobię cykl :) Mam sporo takich nieodkrytych miejsc na mapie satelitarnej :)

nick lavinka
dodano: 21 lutego 2008 0:28

Dobra robota Sherlocku Holmesie :D
Przyznam, że lubię takie przeszukiwania dawnych książek, map a potem udanie się w teren celem weryfikacji.

nick schwefel

blog: schwefel.fotolog.pl
dodano: 20 lutego 2008 22:05

Lavi, cieszę się, że dotarłaś do miejsc w których jeszcze coś pływa, lata i ćwierka :))
A Kazuś chce wybetonować :(((

nick Tukee

blog: wars.blox.pl/html
dodano: 20 lutego 2008 21:21

Lav - rewelacja! Gratuluję wykonanej pracy i jej efektu :)

nick agata744

blog: malahitowo.blox.pl
dodano: 20 lutego 2008 20:26

O, to prawdziwe śledztwo przeprowadziłaś i rozwiązałaś Hydrozagadkę ;-)

nick meteor2017

blog: tomi.blox.pl
dodano: 20 lutego 2008 20:02

Pozdrawiam z sanatorium. Po ciężkich trudach i wzmaganiach wpis udało mi się dodać.

nick hanula1950

blog: http;//hanula1950.blox.pl
dodano: 20 lutego 2008 19:06

fajne zdjęcia...
b.

nick boruta_wwa
dodano: 20 lutego 2008 14:14

pięknie opisane i ta mapka. super !

nick Robert

blog: www.beavis.blox.pl

lavinka pisze...

dodano: 20 lutego 2008 14:10

@Kazu: No tak, przeca to na przeciwko Twojej szkoły :) Pamiętam jak kiedyś były mrozy co roku zimą jeździli łyżwiarze... ale osobiście wlazłam na lód tylko raz, tuż przy brzegu. I to bez łyżew. Bałam się utopić :)

@Mef :Szczury to był problem w zeszłym roku. Chyba już po sprawie. Komarów niet, za mało krzaków.

nick lavinka
dodano: 20 lutego 2008 11:28

fajne te jeziorka. tylko pewnie siedlisko szczurów i komarów w lato? :)

nick mef

blog: www.mef.fotolog.pl
dodano: 20 lutego 2008 10:21

Ha, co za znajoma okolica! Toż ja lata mieszkałem koło jednego z tych stawów, a wokół innego (tego kwadratowego) biegałem na czas na WF :)

nick Kazu78

blog: warszawa78.blox.pl
dodano: 20 lutego 2008 9:18

Piękny fotoreportaż stawowo-kanałowo-mostkowy :)

nick przewodnikpokrakowie

blog: www.przewodnikpokrakowie.photoblog.pl
dodano: 20 lutego 2008 0:49

Wiesz i tak miałam w planach ten wpis :) Tyle że akurat temat mi podpasował... choć osobiście wolałam ten "latający" :)

nick lavinka
dodano: 20 lutego 2008 0:12

Lavinka, ale się napracowałaś! :)

nick chrzelice

Prześlij komentarz